Биологични константи
Неорганичен фосфор
mol/1 (mmol/1 х 3,09S9=mg/dl, mg/dl х 0,3229=mmol/l)
Възраст | Пол | Брой | 95% граници | Метод |
---|---|---|---|---|
* Широки граници |
||||
Пъпна връв | м + ж | 139 | 1,13 - 1,71 | КМ |
До 2 дни | м + ж | 149 | 1,23 - 2,20 | КМ |
1 ден - 14 год. | м + ж | 2099 |
Двойно по-висока горна граница |
КМ |
18 - 25 год. | м + ж | 251 | 0,81 - 1,55 | КМ |
18 -25 год. | м + ж | 141 | 0,90 - 1,55 | КМ |
20 - 76 год. | м + ж | 283 | 0,83 - 1,42 | КМ |
25 - 85 год. | м. | 127 | 0,65 - 1,26 | КМ |
19 - 50 год. | м. | - | 0,70 - 1,33 | КМ |
50 год. и повече | м. | - | 0,64 - 1,14 | КМ |
Обобщени данни | м + ж | - | 0,81 - 1,55 | КМ |
Обобщени данни | м + ж | - | 0,96 - 1,45 | КМ |
Обобщени данни | м + ж | - | 0,65 - 1,68* | КМ |
Обобщени данни | м + ж | - | 0,979 - 1,13** | КМ |
Обобщени данни | м + ж | - | 0,81 - 1,58 | КМ |
Обобщени данни | м + ж | - | 1,00 - 1,50 | КМ |
Обобщени данни | м + ж | - | 0,74 - 1,36 | КМ |
Промяната с възрастта за 62 г. (∆ 62=0,20 rnmol/1) e достоверна и има клинично значение (Owen et al., 1983).
Увеличение - хиперфосфатемия
- Поемане на ексцесивни дози витамин D
- Облъчване с ултравиолетови лъчи
- Консолидация на фрактури
- Хипопаратиреоидизъм
- Псевдохипопаратиреоидизъм
- Бъбречна патология, водеща до азотемия
- Бъбречна инсуфициенция, придружена от задръжка на сулфати
- Новородени, хранени с краве мляко съдържащо повече фосфор от майчиното мляко
- Висока температура (треска) след анестезия
- Диабетна кетоацидоза
- Тежки чернодробни заболявания
- Болест на Addison
- Акромегалия
- Хронична миелоза
Намаление - хипофосфатемия
- Xиперинсулинизъм
- Хиперпаратиреоидизъм
- Хипопитуитаризъм
- Остеомалация (рахит)
- Ренална тубулна ацидоза
- След венозно вливане на глюкоза
- След продължително повръщане
- Хипокалиемия
- Остра алкохолна кома
- Сепсис
Покана
Ако сте медицински, здравен или сроден специалист и бихте желали да допринесете за подобряване качеството на тази публикация – да предложите свой собствен авторски текст, фотография или видео, или просто да ни посочите грешка от едно или друго естество, която може да сме допуснали при подготовката на материала, заповядайте!